Aloitin harrastuksen kolmekymppisena, tavoitteenani ajaa endurokisa ennen 40 v. syntymäpäivääni. Matkan varrella suunnitelmat hioutuvat ja pääasiallisin tavoitteeni on oppia käskyttämään kurapyörää!
tiistai 16. helmikuuta 2010
Täystuho
Täällä on tehty melkoista remppaa. Kytkinlevyt olivat melkoista muussia. Yleensä kuulemma kyrvähtää joku tai pari levyä, mulla oli kaikki metallilevyt menneet mössöksi :(
Huuhtelimme kytkintä ja vaihdelaatikkoa 10 litralla dieseliä, aina litra kerrallaan. Joka kerta tuli todella paljon hippua vehkeestä. 3 kertaa vaihdettiin öljyt, jolloin välillä tuntui, että hiput ovat vähentyneet.. No, ei ihan! Tuli vaan isompaa silppua.
Nyt täytyy vaan toivoa parasta ettei mopo lasahda, mut todennäköisesti edestäni löydän tämän hölmöilyn... Meneekö vaihdelaatikko, laakerit?!?!
Tässä on samalla ollut aikaa miettiä, mikä meni pieleen.
Niin se vaan on, vaikka mopoa osaa kuljettaa eteenpäin, olen silti täysin aloittelija. Autolla ajoa harjoitellessa istuu vieressä opettaja, joka saman tien kertoo virheet ja neuvoo, kuinka oikeasti ajetaan. Mopolla sitä ei ole. Sitten käy, niin kuin mulle, että virheet tajuaa vasta sitten, kun on monen sadan lasku nenän alla.
Tästä lähtien täytyy olla tietoinen käsistään. Ja miettiä mitä tekee. Näin jälkikäteen tajuan kyllä ettei kaasua väännetä samalla, kun kytkin on pohjassa.
Samoin vähennän sitä vaihteen puolittelua kytkimella kurviin tullessa. Nyt on vihon viimeinen aika oppia luottamaan niihin jarruihin.
Kohta nähdään kuinka mopon käy. Enempää ei tallissa voinut tehdä, kokeillaan liikkeestä. Jos epäonnistun, sitten hakkaan päätä seinään ja alan keräämään pulloja, että saan tarpeeksi rahaa säästöön mopon korjaukseen.
Kurapyöräilyssä oppirahat on kalliit ;)
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ohhoh, eipä oo ennen moista nähty :(
VastaaPoistaLohtuna kuitenkin se, et noi massalevyn kappaleet on senverran pehmeetä ettei ne kyllä laatikkoo tuhoa. Tuskin noita välilevyn kappaleita on laatikkoon asti päässy?
Mitenkähän muuten.... vanhempiin piikki Kotareihin, jossa varmaan sama kytkin kun sataviiskymppisessä, kävi Hondan piikin & pikkunelarin levyt. Kaverit käytti niitä kun ne kesti hiukan paremmin. Hondan alkuperäinen (joka on ainut kun kestää) kytkinpaketti piikkiseen maksaa noin satkun (8massalevyä ja 7välilyvyä) ja tarvikkeena saa teräksiset välilevyt, muistaakseni 18 euroo sarja.
Kannatttaa ehkä selvittää?
Mun näin se vaan on, että mikään ei opeta niinkun Siperia :D
Jälkiviisaana voin todeta, että merkit olivat jo olemassa.. Kytkin luisti jo aikaisemmin, mutta tuli asia puheeksi vasta sitten, kun olin onnistunut aiheuttamaan tuhon :(
VastaaPoistaNo, nyt olen ainakin oppinut aika paljon lisää mopon "fysiikasta".
Toivon mukaan ei tarvitse vastaavaan törmätä ihan heti, mutta kyllä noita osia kannattaa vertailla.
Eilen kaupassa huomasin jälleen, että mulla on taas semmoinen pyörä, minkä osissa on aika paljon enemmän hintaa kuin esim. meidän 250:n.